Vuurwerk voor veilige vuurwerkopslag
Laatst gewijzigd op: 23 december 2024

Hoe wij vuurwerkopslag veilig houden

Misschien maak je je met de komst van de jaarwisseling zorgen over de opslag van vuurwerk in woonwijken. Als omgevingsdienst doen we er alles aan om onveilige situaties te voorkomen. Hier lees je hoe we zorgen voor veilige vuurwerkopslag.

Adviezen voor brandwerendheid  

Een initiatiefnemer die vuurwerk wil opslaan, moet dit ten minste vier weken van tevoren bij ons melden. Adviseur externe veiligheid Wim Cats licht toe: “Voor opslag van meer dan 10.000 kg is een vergunning nodig van de gemeente. Als het daaronder ligt, moet de initiatiefnemer een melding doen. Deze melding moet bij ons worden ingediend en valt onder de algemene regels. Daarin staat onder meer dat het vuurwerk in een bewaarplaats of bufferbewaarplaats moeten worden opgeslagen.”   

“Die bewaarplaatsen moeten aan eisen voldoen”, vervolgt Wim. “Denk aan brandwerendheid. Dit betekent dat de muur, vloer of andere constructie tussen de vuurwerkopslag en de verkoopruimte zo gebouwd is dat deze een brand lang genoeg kan tegenhouden. Afhankelijk van het soort vuurwerk geldt er ook een maximum hoeveelheid dat mag worden opgeslagen.”  

v.l.n.r Annemarie Hoekstra (Coördinator crisis), Nico Roelofs (Toezichthouder), Wim Cats (adviseur externe veiligheid). Over veilige vuurwerkopslag.

Veilige vuurwerkopslag: toezicht op de bewaarplaats

Nico Roelofs is toezichthouder en controleert deze bewaarplaatsen op onder andere veiligheidsafstanden en brandveiligheidseisen. Hij vertelt: “Voor de verkoopdagen voeren we samen met de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) een controle uit om te beoordelen of bewaarplaatsen en verkoopruimte voldoen aan alle eisen en of de sprinklerinstallatie en blusmiddelen gekeurd zijn. Ook testen we de brandmeldinstallatie en kijken we of er professioneel vuurwerk opgeslagen ligt. Dat mag namelijk niet verkocht worden aan consumenten.”  

“Tijdens de verkoopdagen doen we ook onaangekondigde inspecties. Dan kijken we vooral naar gedragsmaatregelen”, vervolgt Nico. “Bijvoorbeeld tijdens het laden en lossen. Vuurwerk moet vanwege de veiligheid namelijk zo snel mogelijk in de bewaarplaatsen worden opgeslagen. Daarnaast moet de toegang voor onbevoegden bewaakt worden. We bekijken ook of er niet te veel vuurwerk opgeslagen wordt, of het voldoet aan de maximale stapelhoogte en of de opslag niet te dicht tegen de muur aan staat. Zo kan de sprinklerinstallatie ook achter de dozen sproeien als dat nodig is.” 

Ook na de verkoopdagen vinden volgens Nico controles plaats. “Dan bekijken we de administratie, hoeveel vuurwerk er is verkocht en hoeveel er nog ligt opgeslagen.”  

Wat doen we bij calamiteiten? 

Hoe goed je ook controleert, de kans op calamiteiten sluit je nooit helemaal uit. Wat doen we in dit soort situaties? Annemarie Hoekstra is coördinator crisis en geeft leiding aan onze crisisdienst. “Bij calamiteiten zijn we 24/7 bereikbaar voor medewerkers van een gemeente. Zo worden wij door gemeenten gevraagd om bij brand informatie te leveren over de locatie. Doordat wij toezicht houden op de locatie weten wij bijvoorbeeld of er gevaarlijke stoffen zijn opgeslagen.”  

“Daarnaast nemen we jaarlijks deel aan een oefening van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU)”, vervolgt Annemarie. “Hier leren we samen te werken tijdens een crisissituatie, onder druk en in de hectiek. Dan oefenen we welke rol wij innemen.  Wij zijn van de zorg voor de omgeving. We ondersteunen de brandweer met kennis over het bedrijf en de bedrijvigheid eromheen. Wij geven adviezen hoe verdere vervuiling van de omgeving voorkomen kan worden. De VRU staat bij een incident aan de frontlinie en onze rol is dus vooral ondersteunend.”