Nieuwe AI-tool gaat toezicht en handhaving versterken
De try-out van onze unieke AI-assistent toezicht en handhaving gaat van start. Deze innovatieve technologie gaat helpen om dit efficiënter en nauwkeuriger te doen. Hoe werkt het? En hoe gaan we om met ethische kwesties zoals privacy en transparantie?
Een slimme AI-assistent
Kaj Louwaars is adviseur informatiemanagement en legt uit hoe de tool werkt. “Je moet het zien als een geavanceerde AI-assistent, zoals CoPilot of ChatGPT. Dat is een AI die assisteert bij diverse taken door te putten uit uitgebreide kennis en context. Het model achter zo’n assistent is getraind met enorm veel bestaande teksten, zoals websites, boeken en kranten. Daarnaast hebben we de assistent gevraagd alle geldende milieuregelgeving op landelijk, provinciaal en lokaal niveau te leren.”
“Vervolgens hebben we een standaard werkwijze voor de assistent opgesteld”, vervolgt Kaj. “Denk aan de vragen die de toezichthouder kan stellen. Maar ook hoe we willen dat die antwoorden formuleert. Daarnaast voegen we strenge regels en beperkingen toe, bijvoorbeeld dat de assistent alleen gebruik mag maken van de gegevens die wij aanleveren.”
Toepassen in de praktijk
De AI-assistent kent dus alle milieuregels en geeft antwoorden volgens richtlijnen. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Adviseur toezicht en handhaving Rob Hosman legt uit: “De toezichthouder kiest voor een specifieke locatie de milieubelastende activiteit. Dat is een activiteit die invloed kan hebben op het milieu, zoals luchtvervuiling of waterverontreiniging. De AI-assistent genereert een overzicht met de geldende milieuregelgeving en een lijst voorschriften die moeten worden gecontroleerd.”
Wat de assistent volgens Rob oplevert? “Het bespaart tijd! De toezichthouder is minder lang bezig met de voorbereidingen. Ook vermindert het de kans op het missen van relevante regelgeving, omdat de tool snel en efficiënt door een enorme hoeveelheid data zoekt. Daardoor neemt de kwaliteit ook toe, omdat de toezichthouder zich dan beter kan concentreren op de controle. En stel dat je op locatie ineens een onverwachte activiteit tegenkomt, dan heb je met de assistent de informatie snel paraat. ”
Ethische uitdagingen
Meer kwaliteit, tijdwinst en nauwkeurigheid: de voordelen zijn duidelijk. Maar het gebruik van AI brengt natuurlijk ook uitdagingen met zich mee. Hoe worden bijvoorbeeld de gegevens van inwoners en bedrijven beschermd? Afdelingshoofd Toezicht & Handhaving Jon Pronk legt uit: “De assistent werkt binnen een gesloten omgeving en gebruikt alleen gegevens die de toezichthouder al heeft, zonder nieuwe informatie op te halen of externe systemen te koppelen.”
En stel de assistent geeft een advies en de toezichthouder voert dat uit, wie is er dan verantwoordelijk? Jon vervolgt: “De assistent werkt in opdracht van de toezichthouder. Deze blijft dus verantwoordelijk en controleert dus nauwkeurig wat de tool levert. Sluiten we fouten helemaal uit? Nee, dat niet. Het blijft mensenwerk. Daarom ligt er voor ons vooral de nadruk op hoe we daarna de fouten weer netjes corrigeren.”
Wat betekent deze tool verder voor de werkgelegenheid? Zijn er straks minder toezichthouders en handhavers nodig? “Zeker niet. De tool is bedoeld als hulpmiddel om routinematige taken deels over te nemen. De toezichthouder heeft hierdoor meer tijd voor complexere zaken die samen met partners aangepakt moeten worden. De tijd die vrijkomt, wordt ingezet voor taken waaraan we nu niet genoeg toekomen.”
In februari verwachten we de eerste tests in de praktijk te gaan doen.