Laatst gewijzigd op: 15 oktober 2024

Onderweg naar een solide Omgevingsdienst in de provincie Utrecht

De kwaliteit van onze fysieke leefomgeving staat voortdurend onder druk. Daarom is er regelgeving en zijn er Omgevingsdiensten, zoals de ODRU, die namens gemeenten en provincies vergunningen verlenen, toezicht houden op de naleving van regels en zo nodig handhavend optreden. Het is belangrijk dat dit werk met voldoende kwaliteit en kennis wordt uitgevoerd. Om daar zeker van te zijn, zijn er kwaliteitscriteria ontwikkeld.

Wat zijn kwaliteitscriteria?  

Kwaliteitscriteria zijn eisen die worden gesteld aan medewerkers en de bedrijfsvoering van de omgevingsdiensten en andere organisaties met vergunningverlenende en toezichthoudende taken in het domein van de leefomgeving. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen deskundigheidseisen én continuïteitseisen. Deskundigheidseisen zien toe op de genoten opleiding, ervaring en kennis van medewerkers. Continuïteitseisen gaan onder andere over de mate waarin medewerkers tijd besteden aan bepaalde activiteiten en of er meerdere medewerkers binnen de organisatie zijn die deze activiteiten uitvoeren.  

Hoe gaat ODRU beter voldoen aan de kwaliteitscriteria?    

Op dit moment voldoet de ODRU alleen aan kwaliteitscriteria op het gebied van vergunnen, toezichthouden en handhaven volgens de wettelijke normen met aanvulling van externe inhuur op specialistische taakvelden. Door training, werving en een fusie met de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD), voldoen we aan de kwaliteitscriteria en zal de nieuwe omgevingsdienst in alle gemeenten van de provincie Utrecht eenduidig taken uitvoeren volgens de gestelde kwaliteitscriteria. Dat is goed nieuws voor inwoners, bedrijven, gemeenten en de provincie Utrecht, omdat het gaat om de zorg voor de kwaliteit van onze leefomgeving.