Geluidsadviseur verkeerslawaai Jorritjan Niessink
Laatst gewijzigd op: 26 augustus 2024

Hoe geluidsadviseur Jorritjan overlast door verkeerslawaai beperkt: ‘een groene omgeving kan ook invloed hebben’

Wonen naast een drukke weg of spoorlijn. Het is geen uitzondering meer in ons overvolle kikkerlandje. Hoe zorgen we ervoor dat inwoners zo min mogelijk geluidsoverlast ervaren? Dat is een vraag waar geluidsadviseur verkeerslawaai Jorritjan Niessink zich al bijna 23 jaar bijna dagelijks mee bezighoudt. “Ik kijk naar het hele plaatje en neem al die factoren mee in een zo breed mogelijk advies.” 

Hoeveel geluid is aanvaardbaar?    

Een geluidsadvies begint vaak bij ontwikkelaar die zijn bouwplannen indient bij de gemeente. Daarna komt het via het digitale loket automatisch terecht bij de omgevingsdienst, voor onder andere advies over milieucriteria zoals geluid. “Ik kijk naar hoeveel geluid we verwachten bij woningen als gevolg van verkeerslawaai. Is het hoger dan de standaardwaarde? Dan moet de ontwikkelaar een akoestisch onderzoek laten uitvoeren naar de hoeveelheid geluid op de gevels. Als het geluid voldoet aan de standaardwaarde, is het geluid in ieder geval aanvaardbaar. Zie het als een geaccepteerde ondergrens voor geluidsoverlast. ”  

Jorritjan Niessink bekijkt geluidsmetingen op het Geoportaal.

Manieren zoeken tegen geluidsoverlast    

Het beperken van geluidsoverlast op de gevels is een beginpunt voor de adviezen van Jorritjan.  “Belangrijk is dat een woning een stille zijde heeft, zoals bij traditionele rijtjeswoningen. Hier wordt geluid van de weg afgeschermd waardoor het aan de achterkant stil is. Maar omdat er steeds minder ruimte beschikbaar is om te bouwen, wordt dit steeds lastiger. De ontwikkelaar moet dan een andere oplossing zoeken. Bijvoorbeeld door een stukje balkon dicht te zetten met een glasplaat. Zo voorkom je directe blootstelling aan het geluid van het verkeer.” 

Woonkwaliteit als uitgangspunt   

Maar wat als er meer nodig is om geluidsoverlast te beperken? “Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een harbour-venster. Dat zijn twee ramen achter elkaar, waarbij je aan het ene raam aan de onderkant een opening hebt en aan het andere raam aan de bovenkant. Er kan dan nog wel lucht van buiten naar binnen. Het is wel een maatregel waarbij de woning minder goed ventileert en daardoor dus ook invloed heeft op de woonkwaliteit. Dat is iets wat je als geluidsadviseur het liefst zo veel mogelijk beperkt.” 

Harbour-venster die geluidsoverlast van verkeerslawaai beperkt
Harbour-venster dat geluidsoverlast van verkeer beperkt. Bron: Intal BV

Omgeving speelt ook een rol  

Toch is het beperken van geluidsoverlast op de gevel niet het enige criterium dat meespeelt in de adviezen van een geluidsadviseur verkeerslawaai. Ook andere omgevingsfactoren spelen volgens Jorritjan een rol. “Een groene omgeving kan ook invloed hebben op de leefbaarheid. Als je binnen vijf minuten in een park kunt zijn en aan de drukte kunt ontsnappen, is dat veel positiever dan wanneer je een half uur de stad uit moet om de stilte op te zoeken.” 

En je verwacht het misschien niet, maar een drukke omgeving kan ook juist als positief worden ervaren, bijvoorbeeld als iemand dicht bij het centrum woont. “Dat kan als positief worden ervaren, omdat je dicht bij alle faciliteiten zit. Dat kan dus betekenen dat je meer geluid op de gevel kunt toestaan. Ik kijk dus echt naar het hele plaatje en probeer al die factoren mee te nemen in een zo breed mogelijk advies naar de ontwikkelaar en gemeente toe. Dat is ook wat ik zo leuk vind aan mijn werk. Voor een geluidsadviseur verkeerslawaai is elke aanvraag weer anders, en daardoor blijft dit werk mij elke keer weer uitdagen.” 

Ook bijdrage aan een veilige en gezonde omgeving?

Filter op dienstverband